Friday, July 23, 2010

PERLU KE??!!

Aku adalah sangat pantang dengan orang2 berlagak tak bertempat ni..(tapi ada ke berlagak bertempat?? haha) why the hell nk berlagak tak tentu fasal kalau boleh aje cakap elok..bukannya nak suruh tunduk2 angguk2..senyum dan cakap elok2 dah memadai kan..aku selalu sangat la kena dengan orang2 berlagak tak tentu fasal macam hidup tak mati ...berak bau wangi..macam apa aje perangai..
 
Aku ada beberapa situasi berdepan dengan manusia yang berlagak kau rasa macam nak tampar muka dia dan dan tu juga...

Pernah sekali..sekali ke banyak kali? Agak banyak kali jugak kot rasanya..aku selalu kalau buat kerja nak deal dengan orang ni, aku sendiri yang akan call sebab kalau nk suruh par yang buat mungkin aku akan lemah jantung menunggu dia report balik..so..call lah saya dengan ayunya..dah nama nak mintak tolong orang hantar data kan, kena la berhemah dan baik hati (macam...)

“Cik saya dari *^$%^^ yang hantar faks tadi mintak data fasal &%$%%^..ada terima tak cik?”

“ha kejap saya tengok..mesin faks jauh ni”

“ok cik”

Menunggu 10 menit..peluh ketiak tggu dia nk gi tengok faks...berapa batu meja ko nk sampai ke mesin faks nyah???

“helo..ha, ada..nak data apa?” ..suara dia mendatar gila..macam takde perasaan k

“data %$%$** Cik..kena submit hari ni sebab cik punya department je tak hantar lagi, esok kena meeting dengan KP”

“awak ni gred berapa?” eh..tiba2..apa kaitan gred aku dengan nak mintak data pun tak tahu..

“kenapa cik”

“ye la, gred berapa?? Saya 27”

“gred 48..kenapa??”

“ oh puan...maaflah, faks baru terima..nanti saya forward pada bos..nanti saya call puan balik ye”

“ok” seriously..kenapa?? kenapa?? Kenapa mesti bila cakap gred tinggi baru nak layan baik...macam kalau aku sua kaki tak basuh pun kau cium2 cakap wangi..kalau aku gred 1 kau nk tengking2 cakap berlagak2 macam dunia kau punya aje..celakalah kamu..dalam 15 minit lepas tu aje data dia sampai..cepat dan tangkas...tapi masa dia call balik nak bagitau aku yang data tu dia dah faks aku dengan gembiranya berkata

“owh cik..saya bukan gred 48 sebenarnya..saya kuli2 aje...terima kasih la ye hantar data tu cepat2..hehe” terus aku letak je..bangang...

Satu lagi dengan promoter kedai apa ke aku tak ingat..tapi gift shop macam tu la, dekat midvalley..time tu keluar dengan net...aku dah berkenan dengan satu frame..kecik aje framenye, tapi tak ada tanda harga..aku pun tanya la dia...biasa la tanya harga, buatnya kau tak mampu nak beli, tak mati keras kat situ...tak mampu buat cara tak mampu..

“kak, ni berapa harga dia? Takde tanda harga la”

“RM19.90..boleh ke???” kening dia naik2 n mulut cebik2...siap pandang aku atas bawah...macam tanya aku mampu ke nak beli frame harga RM19.90 tu..maaaaaacam celako..

“RM19.90 je?? Murah sangat ni..sepuluh pon boleh beli..ko nak beli apa lagi net? meh aku belanja..murah2 la kat kedai ni ha...paling mahal pon RM3000 je...gaji sebulan pon tak abes” terus aku ambik jek frame dari tangan promoter tu...hahaha aku rasa nk pitam dengar apa yang aku cakap..saje je.. lantak situ..dah berlagak tak tentu fasal kenapa..pelanggan tanya jawab jek la..kerja situ macam gaji dia lima nam ribu..macam celaka jek pandang orang macam tu..kalau aku bos confirm memang aku pecat promoter macam ni..kasi rugi bisnes aje..Frame tu aku beli la jugak sebab dah terberkenan, tapi tak ada la sampai sepuluh..gila...hahaha...aku tak pasti kenapa akak tu berlagak sangat..dia marah aku panggil dia akak ke? Atau dia rasa aku tak mampu nak beli sebab aku pakai selipar jepun masuk kedai ke? Entah..hu hu..

 
...Tak mati pun kalau cakap baik2....tak hina pun kalau merendah diri...

No comments: