Thursday, April 28, 2011

Tidaaakkkkkkkk!!!!

Mereka masih memanggil2...tapi aku malas, buat tak tahu je. Sekejap2 panggil lagi..menyampah tau. Dah kering tekak diorang diam. lepas dua minit diorang panggil2 lagi. Aku selak kain langsir, tengok diorang bertiga bergayut gayut kat pagar rumah. Malas, biarkan je.

tak lama lepas tu diorang memanggil sahut menyahut macam nyanyi lagu awas daripada KRU. benci. tapi lama kelamaan suara diorang macam merayu-rayu. aishhhh...akhirnya aku mengalah jugak. aku bukak pintu rumah dan tanya dengan muka masam2.
"apehal"
"nak ambik bola..tuuuu". aku tau, dari tadi aku nampak bola yang diorang main tu melantun masuk dalam pagar rumah aku. tapi saje je buat-buat tanya lagi. malas nak tunggu lama, aku ambil bola dan baling pada diorang.
"nah, lain kali hati2 sikit"
diorang  berlalu dengan kegembiraan sebab dah dapat balik bola selepas setengah jam terpekik2. Baru dua langkah, diorang paling.
"terima kasih..makcik" kata diorang. aku terus nak pengsan dekat situ jugak..
Sebab tu aku malas nak keluar tadi, sebab diorang jerit
"makcik makcik, bola kitorang makcik..makcik bola kitorang masuk rumah makcik". aku bukan makcik, aku muda lagi tauuuuuuuuuuuu...hahahahaha....

Friday, April 22, 2011

Bagaimana Menjadi Miskin Dalam satu Hari....

Hari ni mari kita belajar bagaimana menjadi miskin dalam sekelip mata selepas mendapat gaji.
tempat aku kerja ni gajinya memang masuk suka2 hati akauntan tu..orang masuk 25hb dia 22 dah masuk..kadang2 20hb dah ada duit..magik..okey..aku suka sebenarnya.
hari ni aku nak bayar insurans nyawa..nyawa okey..hahaha..aku tak tahu apa nama insurans tu rasanya tapi aku tetap beli..sengal
pagi2 buta dah buka M2u dengan harapan bayar awal agar duit tidak mengalir ke tangan tauke kedai baju atau kasut..selalu aku sangat berhati2, tiap kali nak tekan confirm aku akan daouble triple check..tapi hari ni dengan ketentuan Allah (ingat, qada' dan qadar kita kena pasrah..ayat penyedap, pendinding sakit hati..hu hu) aku dengan bangga telah menekan confirm tanpa mengecheck..sepatutnya RM115.47 telah menjadi RM1145.45..lepas tu aku senyum je..ya, aku sangat kaya

Insurans ko berapa juta sampai kau bayar banyak tu sebulan? bulan ni kau nak makan apa? Bodohhhhh....

Monday, April 4, 2011

Haishhh!!!!

Takde mukaddimah ni...

Aku ni bukanlah orang yang sangat bersopan santun...tapi dalam apa2 hal, aku adalah seorang yang sangat ringan mulut nak mengucapkan TERIMA KASIH kepada sesiapa sahaja yang menolong...tak kira la kecik ke besar ke pertolongan tu...hari2 makcik cleaner datang ambil sampah dalam bakul sampah, walaupun takde sampah sebenarnya, aku tetap akan cakap TERIMA KASIH pada makcik tu...sebab aku rasa tak luak pun kalau sekadar kau bukak mulut dan ucap terima kasih..dua saat jek..
aku jugak bukan orang yang suka campur masalah peribadi dengan kerja kat pejabat..kerja tu kerja..peribadi tu peribadi..kalau aku moody dan sangat marah hari tu pasal hal peribadi, aku takkan libatkan orang lain...sebagai contoh, aku ada masalah kat rumah dan mood aku sangat tidak baik hari tu, sampai di pejabat masih lagi dengan mood angin taufan..kalau ada panggilan telefon, aku tetap akan angkat dan boleh jawab telefon dengan senyuman (berlakon apa salahnya) macam tak ada apa yang berlaku..sebab aku taknak kurang ajar dengan orang yang tak ada kena mengena dengan masalah aku..paling2 kalau aku tak dapat kontrol pun, aku akan diam dan mengelak daripada bercakap..buat aje kerja sendiri..atau aku akan cerita pada kawan rapat, lepas cerita lega lah sikit. senang kan..jangan tiba2 jadi puting beliung sampai orang tak tahu apa2 pon kena tempias..itu bangang namanya...

Mak bapak aku memang tak selalu ajar aku macam mana nak berbahasa dengan orang...mak bapak aku orang kampung, diorang tak tau macam mana nak mendidik anak2 secara formal..diorang kerja siang malam, mana ada masa nak mengadap anak2 untuk beritahu macam mana cara nak beradab...lagipun orang kampung, pendekatan mereka pada anak2 tak sama, pada mereka anak2 dah pergi sekolah, maka di sekolah benda2 tu semua siap sedia diajar...tapi tak semua budak2 yang pegi sekolah, balik rumah boleh jadi manusia....silapnya di situ lah...tapi, mak bapak aku adalah dua orang manusia yang sangat baik bahasanya bila bercakap dengan orang..kalau sakit hati sangat pun, diorang akan jawab dengan lembut tapi ayat tersirat menikam kalbu sekali (mak dah pernah kena uolls) melalui perbuatan dan pertuturan mereka dua orang tu la aku belajar macam mana nak hormat orang lain dan macam mana nak berbahasa dengan orang. See, bila mak bapak tau berbahasa, secara automatik anak akan ikut...tak perlu belajar di sekolah pun, gurunya ada depan mata...tak perlu duduk bersila depan anak2 dan cakap "kakak, kalau kita depan orang tua, kena bersopan santun" bagai. Perangai mak bapak la mulanya nak membentuk perangai anak2..bila anak2 tengok cara mak bapak diorang bercakap, maka anak2 akan ikut..bila baik tutur mak bapak, maka tutur anak2 pun ikut baik dan sebaliknya lah...Macam tu juga lah dengan perangai, kalau perangai mak bapak elok, anak2 ikut elok lah..kalau perangai mak bapak tu tak semengah, kau faham2 lah macam mana perangai anaknya kan..(tapi kalau anak2 tu memang dah perangai syaiton, mak bapak alim pun tetap la anak tu berperangai syaiton takleh nak ubah)...ini pendapat peribadi aku lah, so orang lain tak payah nak sangkal2..masing2 ada pendapat sendiri..

Wednesday, March 30, 2011

Saya Dah Balik

waaaaaaaaaaa..da lamanya tak masuk sini..tapi kalau masuk pun macam tulis cerita panjang2 kan :p
dua minggu lepas aku dah menghadirkan diri ke kursus..mula2 rasa berdarah hati jugak la nak pergi kan..gila..11 hari lama tuuuu..mana nk tinggalkan laki lagi kan, lama pulak tu...dan2 pikir pasal laki..sebelum ni keluar shopping dengan net boleh jek tinggal kan..hehehe..
aku kursus kat perak..mula2 sampai rasa nak nangis...dah la kawasan tu kedai pun takde...kalau nk pergi kedai kena naik kereta dalam 20 minit gitu..gila...tapi bukan boleh keluar pun...kena kuarantin 11 hari..bayang la, balik2 rumah jakun jek dapat tengok tv..hahaha
sampai2 jek kena daftar..dapat road tax sebesar alam kena gantung kat leher..cayalahh..lepas tu beratur ambik kunci bilik, pillow case dengan blanket..syahduuuuuuuuuu...mcm asrama kan..masuk bilik kena mop ngn sapu2 lagi..dan2 tu rasa nak balik rumah :((
Paling kelakar si Mas la..asal sampai malam jek dia bilang berapa hari lagi tinggal nak balik rumah..hahaha..rindu laki..
tapiiiiiiiiiiii...bila dah masuk hari ke 5 ke 6 tu kauuuuuuuuuuuu...tiba2 semua jadi tak sedar diri...macam seronok pulak kan (kecuali bahagian attend kelas..tu tak seronok..haha)
petang2 ada riadah..yang tak pernah bersukan pun tiba jadi macam pandai sangat bersukan..semua dah jadi rapat sangat dan saling menyokong...cewah ayat tak ingat...betul, ini kot first time aku gi mana2 kursus, walaupun kau buat benda memalukan, atau kau tak dapat buat something tu, kau tak diketawakan dengan penuh kemaluan (aiyark..memalukan maksudnya)  diorang tetap akan cakap takpe, boleh cuba lagi..you can do it...or someting yg boleh buat ko macam dihargai gitu (nak muntah pulak rasa)
dan selepas 11 hari..kami pulang dengan berat hati..sob sob..tiba2 macam tak best..apesal cerita aku macam tiba2 je habis..lantak...hahahaha

huk huk..sangat rindukan mereka semua... :'(

Friday, March 4, 2011

takde motif...

dah lama sangat dah kot tak menulis sini..mak bizi macam perdana menteri noks, haruslah jeling2 manja je kat blog ni, tak lalu nk melayan :p ...hahaha..lagipun takde benda nk tulis, takkan hari2 masuk sini nk cerita pasal aku takde benda nk tulis..bodoh pulak rasanya..mau rasa nk sepak diri sendiri aje kan...sekarang dah reda sikit sbb satu kerja dah siap..akan kembali lagi pada bulan lima kerja tersebut...aishhhh...

ni pun saje2 update sebab bonet dengki kan dengan entry sebelum ni..org nk shopping online pon nk kecoh2..benci tau..pegi la shopping sana, jangan ganggu saya...hahaha

minggu lagi satu adalah akan ke induksi selama 11 hari..bernanah la kau kat sana, pegi kursus 3 hari pun dah rasa macam mati laki, ni pulak 11 hari..pengsan..sebab aku orang yang sangat rimas dengan protokol2 n benda2 nk formal sepanjang masa ni..merasa la kan pakai kasut tutup dan pakai baju kurung sampai ke malam :D

sekian...esok mau jumpa fieza di subang parade..ehehehe