Saturday, November 5, 2011

Kawan

Ada satu masa, collegue aku pernah suruh aku pergi ke satu tempat (dirahsiakan...haha) aku cakap pada dia tak boleh pergi sebab orang rumah aku bekerja pada hari tersebut. Jadi dia suruh aku bawa kawan sahaja. Kawan? Oh boleh, nanti aku kontak mana-mana kawan. Tapi bika cek balik, eh..nak ajak siapa?? Aku ramai kawan, tapi yang rapat tidak ramai. kawan yang benar-benar aku selalu hubungi cumalah 3 orang ini sahaja
Ana  – Dia kawan sembang Internet aku. Kami  kawan  dari tahun 2002. Kami pernah gaduh,  kemudian berbaik dan berkawan rapat. Kami pernah duduk serumah masa menyewa bujang dulu.  Dia kawan dan pendengar yang baik, aku boleh cerita apa sahaja dengan dia dan kami boleh cerita macam-macam. 

Net -  Dia kawan masa belajar, kami sangat rapat sampai pernah budak rumah sewa dulu cakap kami macam belangkas, macam lesbian pun ada..*muntah darah..saya lurus ok* . Aku pun boleh cerita apa sahaja dengan dia. Dia juga kawan shopping yang tegar.

Jira – Dia kawan shopping yang lebih tegar dari Net. Pun kawan dari zaman belajar. Dia suka bercerita dan aku suka dengar dia bercerita.

Aku rindu kawan-kawan lama. Nak tanya.. memang lepas kahwin, semua orang akan memutuskan hubungan dengan kawan-kawan ke? Sebab kebanyakan kawan-kawan aku begitu. kawan aku pernah komen ini dalam salah satu entry lama bila aku cerita tentang betapa aku rindukan kawan-kawan aku dan kenangan kami bersama, betapa aku selalu suka recycle cerita kami bersama....


“waaaahhhh. betul la kn. mmg akan recycle nyer. dan tetap rasa best gak. aku sgt sayu membaca entry ko ini. kawan selama2 nyer yer...”


Nampaknya selamanya untuk dia akan berakhir bila dia berkeluarga. Selepas itu aku adalah sejarah lama. mungkin kedudukan aku sudah jatuh ke tempat terbawah..mana tau.kan???
Aku suka berkawan, sebab bagi aku persahabatan adalah satu ikatan yang berpanjangan dan tidak bermusim. Bagi aku hubungan itu adalah untuk selamanya. Sama ada aku sudah berpasangan atau tidak, kawan ada satu tempat dalam hidup aku. Aku tak salahkan kamu, tapi sila jangan berjanji untuk berkawan selamanya dengan aku kalau kamu tidak pasti kerana aku akan menuntut.  Bukan aku meminta untuk dilayan sama seperti kita muda-muda dulu (nampak sangat sekarang dah tua..sob.sob..), tapi cukup sekadar membalas sms aku dengan berkata “aku sihat”,bila aku bertanya khabar bukannya dengan “jgn sms aku, nnt bini aku jeles, teruk nnt kalau dia marah”. Aku syukur sebab orang rumah aku sangat memahami hubungan aku dengan kawan-kawan aku. Terima kasih wahai orang rumah.  



**Bila sudah tua baru aku sedar, aku adalah seorang yang sombong rupanya, sebab tu tak ada kawan..hehe

No comments: